måndag 19 mars 2018

Turbulenta veckor

De senaste veckorna känns som månader, så mycket har hänt på sistone. Jag har slutat på jobbet, blivit sjukskriven, börjat yoga regelbundet och stegvis börjat äta bättre. Mitt i allt detta har jag och min man även köpt ny lägenhet (usel tajming, jag vet) och kommer snart stå mitt uppe i ett flyttkaos.
Jag har även fått ett första datum till en psykolog på Stockholms Centrum för Ätstörningar (SCÄ), där jag håller tummarna för att jag får börja på dagvård så snart som möjligt. Det är dock inte förrän den 3:e maj jag ska dit. Så tills dess har jag fått en samtalskontakt inom KBT som min läkare hänvisade mig till.

Imorgon ska jag även på min första Yogaklass! MediYoga med Mandella närmare bestämt. Jag har hört så mycket gott om henne och hur yogan hjälpte henne att bli frisk
https://www.aftonbladet.se/halsa/barnhalsa/article16008159.abhttps://www.aftonbladet.se/halsa/barnhalsa/article16008159.ab

Jag har även hört från flera andra att yoga i olika former hjälpt dem att bli friska från en ätstörning. Inte som enda behandling, men som ett väldigt bra komplement. Jag har redan börjat yoga hemma så smått, och känner mig redan både lugnare och mer stabil.
Mitt i en meditationsyoga förra veckan började jag gråta Passet gick ut på att hela sig själv och sitt hjärta. Mina tårar bara rann när jag tänkte på hur illa jag gjort mig själv under alla dessa år och all den tid som gått förlorad. Samtidigt kände jag mig stark och ännu mer fast besluten att bli frisk. Jag känner en sorts lugn i att jag äntligen vågat ta steget och sjukskriva mig och be om hjälp. Ett lugn över att jag äntligen ska bli frisk. Och jag tänker inte låta någon eller någonting stå i vägen för min tillfrisknad.

Här kommer ett recept jag testat på sistone. Det är hämtat från Maria Ahlgrens Beauty Food, med några justeringar från min sida.

Grön Smoothie Bowl

1 portion

1 gurka
1/2 avokado
1 lime
1 rejäl näve färsk mynta
1 näve babyspenat eller grönkål
1/2 banan skivad och fryst
1/2 paket (ca 125 g) fryst mango
ev lite kokosvatten

Skala gurkan om den inte är eko. Skär gurka och avokado i bitar och kör dem med övriga ingredienser i mixer. Tillsätt lite kokosvatten så arbetar knivarna bättre. Konsistensen ska vara tjock och härligt krämig.

Supersmarrigt till frukost! Jag äter denna som en slags glass/yoghurt, toppad med bär, frukt, nötter eller granola.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar